Asus Eee PC Seashell

Dua minggu lepas, Asus melancarkan komputer Netbook terbaru siri EeePC yang dipanggil Seashell. Kenapa kerang plak?? Hehe.. cengkerang laut tu kira ilham diorang la nak menghasilkan netbook yang kecil, menarik lagi tahan lasak ni. Cakap soal kecil, memang kecil Netbook kali ni dan nipis pula tu. Setakat masuk beg sandang yang aku selalu bawa pegi keje ni sesuai sangatlah kiranya. Bateri pulak mampu bertahan lebih lama berbanding sebelum ini dalam sekali cas. Aku tak cakap, ni aku kira ulang apa yang diorang bagitau.. hmm 6 jam.. biasa je kot??

 

Dari segi storan ada peningkatan. Storan hibrid 160GB 2.5″ SATA II. Oklah berbanding EeePC di awal kemunculannya dulu kan, 7GB je oi, apa nak buat kecik sangat tuh. Ciri-ciri lain yang ada WLAN 802.11 b/g/n; 2.4GHz Bluetooth 2.1+EDR; 1GB DDR2 So-DIMM; kamera web utk sembang2 dgn resolusi 1.3 megapiksel; speker stereo dan sistem penjimatan tenaga pintar. Biar aku perjelaskan, bila2 ternampak perkataan ‘pintar’ sebegini pada sebuah mesin,  itu maksudnya sistem mesin tu mampu bertindak sendiri. Secara pintar atau secara automatik bila diperlukan.

 

Sayangnya, EeePC Seashell hanya boleh didapati dalam warna hitam dan putih. Kalau diorang boleh tawarkan pilihan warna2 lain kan lebih bagus. Macam netbook Acer atau Sony. Tapi dah nama pun ilham cengkerang kan. Pernah ke nampak cengkerang kaler pink?? kecuali yang dah dikalerkan kat pasar Philipine Labuan tu aku pernah nampak la. Harga aku tak sempat tanya plak hari tu… seram duduk Pub lama sangat.. huhu.

Nadiel Yusof

“Melihat diri dengan keterbukaan, seumpama melihat dunia tanpa sempadan. Limit manusia terletak pada akalnya..”

You may also like...

3 Responses

  1. mysticmind says:

    tuh ayat atas tuh macam nak beli la tuh..

  2. Ani Nadila says:

    wahh, really can read my mind haa..

  3. mysticmind says:

    beli… jangan tak beli.. 😕

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *